Îmbunătăţiri funciare şi dezvoltare rurală
Oferă cursuri de formare studenților care vor dobândi competențe în sistemele de alimentare cu apă și canalizare, drumuri, managementul apei, proiectarea, reabilitarea, operarea și întreținerea schemelor de reabilitare a terenurilor, clădiri rurale, amenajarea torenților, stabilitatea versanților, regularizarea cursurilor de apă și controlul inundațiilor etc.
Descoperă planurile de învățământ
ANUL I - Discipline obligatorii
DENUMIRE | OBIECTIV GENERAL |
Algebră, geometrie analitică, geometrie diferențială | – Asimilarea noțiunilor fundamentale ale Algebrei liniare, geometriei analitice, geometriei diferențiale, precum și a metodelor de calcul, algoritmilor și tehnicilor specifice acesteia în perspectiva aplicărilor în practica disciplinei; – Formarea unor deprinderi de a folosi raționamente riguroase precum și a deprinderilor de studiu individual; – Formarea unei concepții sistemice asupra disciplinei și aparatului matematic; – Cunoașterea metodelor de cercetare în domeniu, precum și aplicarea acestora în disciplinele de profil. |
Informatică aplicată | Asimilarea notiunilor fundamentale ale Analizei numerice si a metodelor numerice de rezolvare a problemelor ingineresti. – Formarea unor deprinderi de a folosi rationamente riguroase precum si a deprinderilor de studiu individual; – Formarea unor deprinderi de utilizare a unui produs informatic specific. |
Fizică | Prezentarea unor notiuni din capitolele de fizica moleculara, termodinamica, oscilatii si unde mecanice, electricitate si magnetism necesare intelegerii unor procese studiate in cadrul celorlalte discipline cu caracter tehnic. – Deprinderea de a utiliza cunostiintele de baza in interpretarea si explicarea unor concepte asociate domeniului – Aplicarea notiunilor si metodelor studiate in probleme specifice ale disciplinelor de profil |
Geometrie descriptivă | Disciplina Geometrie Descriptiva face parte din disciplinele de cultura tehnica generala. Contribuie la insusirea cunostintelor necesare studentului in vederea exprimarii conceptiilor de proiectare necesare in toate disciplinele tehnice prin reprezentarea obiectivelor in diferite sisteme, conventii care stau la baza acestor sisteme. Insusirea cunostintelor privitoare la definitii, clasificari, sisteme de referinta. |
Curs general de îmbunătățiri funciare | Furnizarea intr-o maniera sintetica a informatiilor specifice privind ansamblul lucrarilor de imbunatatiri funciare (irigatii, desecari drenaje si combaterea eroziunii solului). In acest fel, cunoscand principiile generale si obiectivele specifice lucrarilor de Imbunatatiri funciare, beneficiarii cursului vor putea asimila un sistem coerent si complex de fundamentare a deciziei in spiritul conceptului de dezvoltare durabila. Informatiile tehnice din cadrul fiecarui capitol vor fi insotite de aspecte de ordin economic si organizatoric. Informatiile vor fi corelate atat cu contextul actual, cat si cu perspectivele de dezvoltare abordate prin prisma PNDR. Dezvoltarea capacitatii de elaborare a studiilor privitoare la cadrul natural, prin utilizarea bazelor de date si prelucrarea adecvata a informatiilor si a rezultatelor analitice pentru fundamentarea propunerilor de amenajare a teritoriului |
Analiză matematică | – Utilizarea principalelor notiuni ale Analizei Matematice Cunoasterea fundamentelor analizei matematice in perspectiva aplicarii in practica disciplinei; Formarea unor deprinderi de a folosi rationamente riguroase precum si a deprinderilor de studiu individual; Formarea unei conceptii sistemice asupra disciplinei si aparatului matematic; Cunoasterea metodelor de cercetare in domeniu, precum si aplicarea acestora in disciplinele de profil. |
Educație fizică * | Insusirea unor notiuni de baza, necesare invatarii si perfectionarii elementelor fundamentale din tehnica, tactica si regulamentul jocului de baschet; |
Metode numerice | Asimilarea notiunilor fundamentale si a metodelor numerice de rezolvare a problemelor stiintifice si ingineresti, alegerea celei mai potrivite metode numerice pentru o problema data. – Formarea unor deprinderi de a folosi rationamente riguroase precum si a deprinderilor de studiu individual; Formarea unor deprinderi de utilizare a unui produs informatic specific; – Cunoasterea metodelor de cercetare in domeniu, precum si aplicarea acestora in disciplinele de profil. |
Desen tehnic și infografică I | Proiectarea si realizarea unor desene in mediul de programare asistata de AutoCAD, conform temelor proiectului (proiectelor), utilizand comenzile programului. Insusirea comenzilor specifice programului AutoCAD |
Chimie | Cunoasterea structurii, compozitiei chimice si a proceselor chimice (eventual biochimice acolo unde este cazul) a materialelor de constructii si a geosferelor caracteristice Terrei la un nivel elementar. Posibilitati de recoltare a probelor din punct de vedere chimic |
Materiale de construcții | Urmareste sa dea studentilor intr-un mod unitar, stiintific, cunostinte de baza privind conceptia si realizarea materialelor de constructii. – Cunoasterea cerintelor privind calitatea si criteriile de performanta, cu orientari noi in domeniul materialelor de constructii, atat in ceea ce priveste perfectionarea conceptiei cat si a deversificarii gamei de materiale; Cunoasterea compozitiei, structurii si a proprietatilor fizico – mecanice ale materialelor de constructii; – Dezvoltarea capacitatii de analiza si sinteza a cunostintelor astfel incat studentii sa poata aprecia durabilitatea materialelor si sa stie sa aleaga solutiile optime de material in functie de lucrare si comportarea materialelor; Cunoasterea aparaturii de laborator; – Abilitatea de a lucra cu aparatura de laborator; Dobandirea metodelor de lucru (analize si incercari) specifice fiecarui material studiat; Interpretarea rezultatelor analizelor si incercarilor efectuate pe diferite tipuri de materiale de constructii. |
Mecanică | Dobandirea cunostintelor necesare pentru parcurgerea disciplinelor Rezistenta materialelor si Beton armat si precomprimat – Calculul torsorului de forte in orice punct al unui corp solid plan. Calculul coordonatelor centrului de greutate pentru structuri ingineresti simple, plane. – Determinarea pozitiei de echilibru si a reactiunilor pentru un sistem de corpuri static determinat. Calculul reactiunilor unei structuri ingineresti modelate cu bare, precum si calcularea eforturilor din bare. |
Topografie | Cursul de Topografie Generala oferă studentilor de la Specializarea Imbunatatiri funciare si dezvoltare noțiunile necesare de utilizare a tehnicilor si metodelor de masurare și prelucrare a datelor masurate pe teren, date necesare la realizarea planurilor de situație la modul general, precum și a planurilor de situație specifice amenajărilor de îmbunătățiri funciare. La finalul cursului ei vor fi capabili sa aplice in teren si sa prelucreze la birou datele obținute din masuratorile efectuate. Lucrarile practice intregesc si aprofundeaza cunostintele teoretice cu metode practice de masurare, calcul si redactare a planurilor de situatie. |
Practică topografică – 1 săpt. Practică tehnologică – 2 săpt. | Practica Topografica pregateste studentii de la Specializarea Imbunatatiri Funciare si Dezvoltare Durabila pentru a putea sa inteleaga si sa poata folosi tehnicile si metodele de masurare, prelucrare a datelor masurate si reprezentarea pe plan a suprafetelor terenurilor din domeniul imbunatatirilor funciare: irigatii, desecari, indiguiri si regularizari de cursuri de apa si CES. Practica tehnologica la Imbunatatiri Funciare dezvolta capacitatea de evaluare de catre studenti a influentei factorilor naturali asupra productiei agricole si adoptarea masurilor specifice de imbunatatire a conditiilor de nutritie in contextul necesitatii conservarii resurselor naturale si a dezvoltarii durabile a agriculturii. – Evaluarea cantitativa si calitativa a lucrarilor de imbunatatiri funciare in raport cu necesitatile dezvoltarii unei agriculturi durabile. – Cunoasterea unor aspecte generale din fazele de proiectare si exploatare a amenajarilor de IF – Lucrarile practice intregesc si aprofundeaza cunostintele teoretice cu metode practice de masurare, calcul si intocmire a planurilor de situatie. |
ANUL I - Discipline facultative
DENUMIRE | OBIECTIV GENERAL |
Filosofie | Introducere in problematica temelor filosofice fundamentale: cunoasterea, existenta, limbajul, libertatea, morala, dreptatea, moartea si sensul vietii; Corelarea teoriei cu practica prin expunerea/analiza unor cazuri concrete din sfera bioeticii, eticii afacerilor, legislatiei, culturii. Stimularea dimensiunii interogativ-reflexive (gandire critica, flexibila, divergenta, sistemica, deschisa; stimularea interesului cognitiv); exersarea capacitatii (auto)evaluative; promovarea valorilor morale si estetice. |
Activități de voluntariat |
ANUL II - Discipline obligatorii
DENUMIRE | OBIECTIV GENERAL |
Ecuații diferențiale | – Utilizarea principalelor notiuni de ecuatii diferentiale si cu derivate partiale – Cunoasterea fundamentelor ecuatiilor diferentiale si cu derivate partiale in perspectiva aplicarii in practica disciplinei; Formarea unor deprinderi de a folosi rationamente riguroase precum si a deprinderilor de studiu individual; – Formarea unei conceptii sistemice asupra disciplinei si aparatului matematic; Cunoasterea metodelor de cercetare in domeniu, precum si aplicarea acestora in disciplinele de profil. |
Desen tehnic și infografică II | Proiectarea si realizarea unor desene in mediul de programare asistata de AutoCAD, conform temelor proiectului (proiectelor), utilizand comenzile programului. Insusirea comenzilor specifice programului AutoCAD |
Meteorologie și climatologie | – Prezentarea notiunilor necesare intelegerii structurii si compozitiei atmosferei, a parametrilor fizici ce caracterizeaza aerul atmosferic, a proceselor si fenomenelor fizice din atmosfera si a mecanismelor de interactiune sol-vegetatie-atmosfera in scopul utilizarii acestora in activitatile de imbunatatiri funciare si protectia mediului. – Cunoaștere noțiunilor de climatologie. Familiarizarea cu instrumentele si aparatele utilizate la statiile meteorologice, cu prelucrarea meteorologica și climatica primara si complexa a acestor date. – Formarea deprinderea de a folosi raționamente riguroase și de a utiliza cunostiintele de baza in interpretarea si explicarea unor concepte asociate domeniului. – Formarea deprinderilor de studiu individual. – Aplicarea notiunilor si metodelor studiate in probleme specifice ale disciplinelor de profil – Cunoașterea metodelor de cercetare in domeniu, precum și aplicarea acestora. |
Fizică | Prezentarea unor notiuni din capitolele de fizica moleculara, termodinamica, oscilatii si unde mecanice, electricitate si magnetism necesare intelegerii unor procese studiate in cadrul celorlalte discipline cu caracter tehnic. – Deprinderea de a utiliza cunostiintele de baza in interpretarea si explicarea unor concepte asociate domeniului – Aplicarea notiunilor si metodelor studiate in probleme specifice ale disciplinelor de profil |
Mecanica fluidelor | – Cunoasterea si intelegerea proprietatilor fluidelor, a legilor care guverneaza echilibrul si miscarea acestora, precum si aplicarea cunostintelor dobandite la rezolvarea problemelor ingineresti specifice specializarii. – Dobandirea de cunostinte fundamentale pentru intelegerea si insusirea cunostintelor de la alte discipline conexe, din anii superiori. Dobandirea de abilitati de a opera intr-o maniera interdisciplinara cu metodologii si concepte care provin din domeniul stiintelor exacte; Utilizarea cunostintelor de baza pentru explicarea si interpretarea unor concepte, situatii sau procese |
Pedologie generală și ameliorativă | Cunoasterea proceselor de formare a solurilor , a insusirile morfologice, fizico-chimice si hidrofizice pe care le prezinta, pentru a putea stabili masurile ameliorative de imbunatatire a fertilitatii naturale a acestora si cunoasterea anumitor restrictii in legatura cu folosirea lor: compactare, aciditate, salinizare, alcalizare, gleizare etc.; stabilirea celor mai adecvate moduri de folosinta; cartarea si bonitarea terenurilor agricole; monitoringul calitatii solurilor; lucrarile ameliorative, prognoza evolutiei solurilor in sistem amenajat. |
Rezistența materialelor | Predarea notiunilor elementare privind calculul de rezistenta al structurilor ingineresti – Insusirea de catre studenti a specificului Rezistentei materialelor ca si modalitatile de calcul ale eforturilor unitare si deformatiilor specifice particularizate pentru fiecare tip de structura. Realizarea legaturii intre teoria generala si aplicarea ei concreta in situatii specifice in proiectarea si executia lucrarilor de imbunatatiri funciare si mediu, exploatarea lor. |
Geotehnică | Insusirea cunostintelor privitoare la alcatuirea si caracterizarea pamanturilor; proprietatile fizico-mecanice si comportarea lor in raport cu apa. Dobandirea capacitatii de alegere a metodelor corecte de imbunatatire a proprietatilor pamanturilor |
Hidraulică | – Cunoasterea si intelegerea legilor ce guverneaza miscarea fluidelor sub presiune, cu suprafata libera si cea in medii poroase, precum si aplicarea cunostintelor dobandite la rezolvarea problemelor ingineresti specifice specializarii – Dobandirea de cunostinte fundamentale pentru intelegerea si insusirea cunostintelor de la alte discipline conexe, din anii superiori – Dobandirea de abilitati de a opera intr-o maniera interdisciplinara cu metodologii si concepte care provin din domeniul stiintelor exacte sau al altor domenii ingineresti conexe – Utilizarea cunostintelor de baza pentru explicarea si interpretarea unor concepte, situatii sau procese |
Hidrologie și hidrogeologie | Disciplina de Hidrologie si Hidrogeologie expune principalele probleme ingineresti cu referiri speciale la imbunatatiri funciare si dezvoltare rurala. |
Agricultură generală | Să contribuie la dezvoltarea de competenţe profesionale privind relaţiile plantelor cultivate cu mediul lor de creştere şi a nevoilor lor privind factorii de vegetaţie (apă, sol) şi corelarea acestora cu factorii tehnologici în scopul asigurării condiţiilor optime pentru realizarea unor producţii agricole sustenabile. Competenţele astfel dobândite trebuie să fie un suport pentru utilizarea eficientă a competenţelor inginereşti ce vizează realizarea proiectelor specifice necesare asigurării şi dirijării factorilor de mediu corespunzător nevoilor plantelor. |
Statica și stabilitatea construcțiilor | Predarea notiunilor elementare privind calculul static și de stabilitate al structurilor ingineresti |
Sisteme informaționale geografice | Introducere in tehnologiile Sistemelor informationale geografice, la finalul cursului fiind pregatiti pentru postul de operator sisteme informationale geografice – Utilizarea soft-ului ArcGIS 10.3 oferind totodata posibilitatea utilizarii aprofundate la nivel de incepator a aplicatilor ArcCatalog si ArcMap. – Utilizarea soft-ului ArcGis Pro utilizarii la nivel de incepator a aplicatilor ArcCatalog si ArcMap. – Folosirea aplicatiei 3D Analyst pentru realizarea modelului numeric al terenului din curbe de nivel. Lucrul cu tabele si editare avansata pentru ArcGIS 10.3. – Utilizarea aplicatiei ArcGis Online, la contul FIFIM studentii vor primi user si parola. |
Practică tehnologică – 3 săpt. | – Sa contribuie la dezvoltarea de competente si abilitati la studentii de la ciclul I – licenta, de identificare a nevoilor plantelor de cultura in raport cu factorii de vegetatie si cu cei tehnologici care pot contribui la realizarea productiilor agricole pentru a putea actiona in vederea realizarii de lucrari de amenajari si ameliorari funciare, lucrari de irigatii, desecari, combatere a eroziunii solurilor utilizand mijloace si tehnologii novatoare. – Realizarea unei cartari pedologice intr-o anumita zona, cu intocmirea documentatiei aferente in conformitate cu metodolgia actuala. – Dobandirea de abilitati practice de a opera cu aparatura si instalatiile din Laboratorul Hidraulica si de a interpreta rezultatele obtinute. – Utilizarea cunostintelor teoretice in intelegerea si interpretarea observatiilor din timpul lucrarilor de laborator – Familiarizarea cu principalele aspecte privind modelarea fizica, in laborator, a unor procese si fenomene reale – Familiarizarea cu o serie de detalii tehnice ale unor proiecte si amenajari existente, a caror functionare presupune aplicarea unor legi si principii din hidraulica |
ANUL II - Discipline optionale
DENUMIRE | OBIECTIV GENERAL |
Topografie inginerească | In cadrul acestei discipline se vor aprofunda notiunile fundamentale ale disciplinei de Topografie inginerasca. Studentii se vor familiariza cu toate metodele de trasare planimetrica si altimetrica a punctelor. La finalul cursului ei vor fii capabili sa materializeze pe teren o constructie, sa determine inaltimea unei constructii si sa racordeze prin curbe circulare aliniamente. – Abilitatea studentului de-a transpune pe teren elementele caracteristice ale unei constructii proiectate. – Capacitatea studentului de-a trasa planimetric si nivelitic orice punct de coordonate cunoscute. |
Mașini și instalații pentru construcții (Modulul I) | Cunoasterea notiunilor fundamentale privind constructia, functionarea ti exploatarea masinilor si instalatiilor pentru constructii – Prezentarea celor mai noi principii si realizari tehnice din domeniu va permite viitorilor ingineri sa aleaga cele mai adecvate masini si utilaje pentru imbunatatiri funciare in vederea executarii lucrarilor de imbunatatiri funciare in functie de conditiile concrete de lucru. – Recunoasterea partilor componente, formarea de deprinderi practice privind exploatarea si intretinerea acestora. |
Economie generală (Modulul II) | Însușirea conceptelor de bază ale economiei. Cunoașterea și interpretarea principiilor economiei de piață. Cunoașterea și înțelegerea modului în care procesele și activitățile economice au influentat în timp mecanismul economic concurential specific economiei de piață. Aplicarea principiilor teoretice în activitățile economice din cadrul economiei de piață. Interpretarea comportamentului specific consumatorului și producătorului în economia de piată. Analiza fenomenelor economice prin intermediul calculului economic |
Organizarea și etica profesiilor inginerești (Modulul II) | Insusirea conceptelor specifice si aplicarea lor in dezvoltarea unei cariere profesionale responsabile, conduita morala fiind un important reper al profesionalismului. – Cunoasterea, intelegerea, aprecierea si valorizarea pricipalelor puncte de vedere privind etica profesionala; – Identificarea si solutionarea problemelor cu implicatii de natura etica în activitatea de inginer; – Dezvoltarea capacitatii de intelegere, asimilare, asumare si aplicarea normelor de etica si integritate profesionala pentru dezvoltarea unei identitati profesionale pozitive. |
Tehnici de comunicare (Modulul II) | Intelegerea si insusirea de catre studenti a fundamentelor teoretice si practice din domeniul comunicarii. – Aprofundarea cunostintelor teoretice si a deprinderilor practice care fundamenteaza capacitatea studentilor de a opera in domeniul comunicarii; Familiarizarea cu principalele modele de comunicare manageriala; – Cunoasterea principalelor stiluri de comunicare si utilizate in practica de afaceri. Cunoasterea modului de redactare a unui Curricullum Vitae; Cunoasterea modului de prezentare in cadrul interviului de angajare; Tehnici si metode de prezentare |
ANUL II - Discipline facultative
DENUMIRE | OBIECTIV GENERAL |
Activități de voluntariat |
ANUL III - Discipline obligatorii
DENUMIRE | OBIECTIV GENERAL |
Regularizări de râuri și îndiguiri | Disciplina studiaza probleme de dinamica albiilor, legile ce trebuie respectate pentru ca o albie de rau sa fie stabila, tipurile de lucrari de regularizare folosite. Analizeaza tehnic si economic indiguirea ca metoda de combatere a inundatiilor, stabileste conditiile de dimensionare si determina solutiile pentru realizarea unei amenajari complexe a unei albii de rau. Abilitatea studentului de-a realiza și aplica notiunile teoretice la proiectarea, executia si exploatarea in special a unor solutii pentru realizarea unei amenajari complexe a unei albii de rau. |
Regularizări de râuri și îndiguiri – proiect | |
Gestiunea resurselor de apă | Cunoasterea elementelor de baza pentru proiectarea si exploatarea lucrarilor privind gestiunea resurselor de apa in conditiile managementului durabil al resurselor de apa in bazinul hidrografic 1. Asigurarea necesarului de apa pentru folosinte; 2. Protectia impotriva inundatiilor; 3. Protectia calitatii si regenerarea apelor de suprafata |
Construcții rurale | Disciplina Constructii rurale contribuie la pregatirea inginerilor de imbunatatiri funciare oferindu-le cunostinte in domeniul conceptiei, al executiei, al receptiei si al exploatarii constructiilor rurale. Prin continutul sau disciplina Constructii rurale urmareste sa educe viitorii specialisti de imbunatatiri funciare in spiritul economisirii materialelor de constructie in special al celor energointensive, al realizarii constructiilor din mediul rural cu investitii minime fara sa fie afectate siguranta si eficienta. – Dobandirea cunostintelor generale privind realizarea constructiilor rurale, atat din punctul de vedere al amplasamentului al parametrilor tehnologici, al fluxului, al microclimatului, al exigentelor de mediu si al asigurarii utilitatilor; Dobandirea cunostintelor generale privind calculul, alcatuirea, executia si exploatarea constructiilor rurale; – Dezvoltarea abilitatii studentilor pentru stabilirea solutiilor tehnice si economice adecvate, crearea unei atitudini constructive pentru rezolvarea cu succes a problemelor legate de proiectarea, executia si exploatarea constructiilor rurale, de analiza a eficientei investitiilor, de promovarea a unei afaceri de productie. |
Construcții rurale – proiect | |
Fundații | Dobandirea capacitatii de alegere si dimensionare a tipurilor de fundatie pentru lucrari de imbunatatiri funciare si constructii civile. Trasarea fundatiilor si dimensionarea lucrarilor de sprijinire si epuismente. Analiza tehnologiilor moderne de etansare a lucrarilor executate in pamant. |
Constucții hidrotehnice | Cunoasterea si intelegerea fenomenelor asociate constructiilor hidrotehnice 1.Insusirea cunostintelor privitoare la definitii, clasificari, alcatuiri constructive generale, detalii de executie ale fiecarui tip de constructie hidrotehnica 2.Dobindirea abilitatii de calcul specifica proiectarii/verificarii elementelor componente si ansamblului unei amenajari hidrotehnice |
Mașini hidraulice și stații de pompare | Intelegerea principiilor de functionare, a fenomenelor specifice, a modului de dimensionare si functionare a principalelor echipamente din statiile de pompare |
Mașini hidraulice și stații de pompare – proiect | |
Beton armat și precomprimat | Continuarea sistetica a disciplinelor de rezistenta materialelor si statica constructiilor, pentru proiectarea economica si corecta a structurilor din beton armat. Deosebirile dintre Rezistenta materialelor si Beton armat si precomprimat constau in aceea ca in loc de bare omogene si elastice barele din beton armat sunt neomogene si elasto-vascos-plastice. La acestea se adauga obligatia de a conserva, prin masuri tehnologice, caracterul de material compozit al betonului armat. Este vorba de „efectul de menghina” cunoscut din teza de doctorat a Prof. Mihail Hangan din 1938. Cele trei probleme ale Rezistentei materialelor si anume: 1) Dimensionarea sau proiectarea sectiunilor transversale; 2) Verificarea starii de eforturi sau de deformatie; 3) Capacitatea portanta, au ramas aceleasi cu deosebirea ca matematic problema este nedeterminata: o ecuatie cu doua necunoscute, betonul si armatura. Metodele de calcul se bazeaza in continuare pe legile echilibrului sau de conservare a energiei, iar tehnologia de alcatuire este specifica. |
Beton armat și precomprimat – proiect | |
Irigații I | Fundamentarea cunostintelor si a procedeelor moderne de inginerie, necesare realizarii amenajarilor de irigatii cu functionare rentabila, in conditii de protectie a mediului. Se urmareste formarea specialistilor care sa actioneze in fazele de proiectare, executie, exploatare si reabilitare-modernizare, astfel incat sa asigure dezvoltarea agriculturii durabile pe teritoriul irigabil al Romaniei. |
Desecări și drenaje I | Obiectivul de baza este cunoasterea tehnicilor si tehnologiilor de prevenire si combatere a excesului de apa produs de diverse surse pe terenurile plane cu folosinta agricola. Obiectivele specifice : Fundamentarea propunerilor privind categoriile de lucrari hidroameliorative se bazeaza pe elaborarea unei evaluari a cadrului natural sub forma unui studiu complex al principalilor factori naturali care determina cauzele, amploarea si intensitatea de manifestarea excesului de apa. |
Combaterea eroziunii solului I | Pregatirea absolventilor in vederea insusirii analizei detaliate cauze-efecte asupra mediului si a mecanismului producerii eroziunii solului si a proceselor asociate, cartarea degradarilor de teren prin eroziune si procese asociate, precum si a stabilirii si dimensionarii/proiectarii celor mai adecvate masuri si lucrari pentru prevenirea si combaterea eroziunii solului si a proceselor asociate de pe terenurile agricole in panta din bazinele hidrografice torentiale – Insusirea unor notiuni fundamentale despre degradarea terenurilor in panta prin eroziune si procese asociate – arealul de extindere, cauzele producerii, efectele majore asupra mediului; Insusirea unor notiuni de baza privind mecanismul producerii eroziunii solului (eroziunea de suprafata si eroziunea in adancime); – Insusirea unor notiuni de baza privind factorii de risc ai eroziunii – naturali si antropici: relief, clima, sol, vegetatie, omul; Insusirea unor notiuni de baza privind efectuarea cartarii si cercetarii degradarii terenurilor agricole in panta prin eroziunea solului si procese asociate; Clarificarea si insusirea studiilor necesare si a metodologiei de intocmire a proiectelor tehnico-economice de Combaterea eroziunii solului, la diferite faze de proiectare, in concordanta cu cerintele actuale in domeniu (Hotararea nr. 907/2016 privind etapele de elaborare si continutul-cadru al documentatiilor tehnico-economice aferente obiectivelor/proiectelor de investitii finantate din fonduri publice); Insusirea unor modele de evaluare a eroziunii solului in lume si in Romania. |
Practică de specialitate – 3 săpt. | – Intelegerea principiilor de alcatuire si functionare a amenajarilor de IF – Cunoasterea, alegerea si exploatarea principalelor tipuri de utilaje hidraulice, pneumatice si electromecanice din instalatiile sistemelor de IF – Cunoasterea si intelegerea fenomenelor asociate amenajarilor hidrotehnice – Intelegerea principiilor de proiectare, amenajare si exploatare a sistemelor IF in corelatie cu preocuparile privind protectia mediului – Rezolvarea unor probleme specifice domeniului inginerie civila; Dobindirea abilitatii de calcul specifica proiectarii/verificarii elementelor componente si ansamblului unei amenajari hidrotehnice – Intelegerea organizarii activitatii si a functionarii sistemelor IF ; Intelegerea activitatii complexe de culegere si procesare a datelor climatice si fenomenelor meteorologice si hidrologice necesare proiectarii si dimensionarii lucrarilor de IF – Facilitarea optiunilor profesionale prin contactul direct cu activitatea de proiectare, executie si exploatare ; Conturarea unor directii de specializare si facilitarea optiunilor referitoare la orientarea profesionala |
ANUL III - Discipline opționale
DENUMIRE | OBIECTIV GENERAL |
Sociologie (Modulul I) | Cursul are în vedere însusirea principalelor teorii si concepte din domeniul sociologiei. Constientizarea actualitatii disciplinei din punct de vedere teoretic si aplicativ în vederea dezvoltarii profesionale a studentilor. Îmbinarea aspectelor teoretice cu metodologia sociologica pentru a oferi viitorilor specialisti un set de principii si reguli metodologice ale investigatiei sociologice pe baza carora se vor angaja în cercetari concrete, interdisciplinare, în comunitatile umane în care vor trai si vor lucra. Formarea competentei de specialist în cercetare si dezvoltare, pentru a deveni veritabili „ingineri sociali”, capabili sa inspire si sa conduca actiuni sociale. |
Audit intern (Modulul I) | Disciplina Audit Intern îşi propune să familiarizeze studenţii cu standardele şi procedurile specifice de stabilire a constatărilor, concluziilor şi recomandărilor de audit public intern, aşa cum funcţionează această activitate în România, potrivit reglementărilor în vigoare. Disciplina va soluţiona totodată, problematica interrelaţionării dintre manager şi auditorul intern cu focalizare pe formularea misiunii de audit. De asemenea, se va urmări trasmiterea cunoştinţelor cele mai reprezentative în materie, precum şi formarea de abilităţi privind întocmirea raportul de audit intern ca “produs” reprezentativ al specialistului în acest domeniu. |
Management de proiect (Modulul II) | Cursul isi propune insusirea notiunilor de baza ale managementului de proiect, identificarea surselor de finantare specifice protectiei mediului si dezvoltarea abilitatii de a identifica corect o problema, de a dezvolta o idee de proiect si de a o incadra in obiectivele unui program de finantare. Dezvoltarea abilitatilor de planificare, organizare, coordonare a elementelor componente ale unui proiect, precum si optimizarea resurselor financiare, umane, materiale in vederea rezolvarii unor probleme complexe, in intervalul de timp asumat. |
Legislație în construcții (Modulul II) | – Intelegerea institutiilor de drept civil necesare onterpretarii dispozitiilor din actele normative enumerate. – Insusirea unui limbaj juridic corect si adecvat pentru orice absolvent al unei facultati tehnice Corecta apreciere a textului de lege in asociere cu institutiile juridice despre care se face vorbire in text. |
ANUL III - Discipline facultative
DENUMIRE | OBIECTIV GENERAL |
Activități de voluntariat | |
Antreprenoriat | – cunoasterea activitatii specifice de antreprenoriat; notiuni de competente specifice ale resursei umane angajate in mediul antreprenorial – elaborarea si cunoasterea metodelor strategice aplicate de organizatiile din domeniul ingineriei si managementului in constructii; familiarizarea cu managementul operatiunilor in constructii – cunoasterea notiunilor de management de proiect; familiarizarea cu diferite fluxuri de lucru ale proiectelor din domeniul ingineriei si managementului in constructii Abilitatea studentului de a interpreta specificitatile si evolutiile pietei si de a fi capabil de a-si insusi notiuni de baza de antreprenoriat |
ANUL IV - Discipline obligatorii
DENUMIRE | OBIECTIV GENERAL |
Irigații II | Fundamentarea cunostintelor si a procedeelor moderne de inginerie, necesare realizarii amenajarilor de irigatii cu functionare rentabila, in conditii de protectie a mediului. Se urmareste formarea specialistilor care sa actioneze in fazele de proiectare, executie, exploatare si reabilitare-modernizare, astfel incat sa asigure dezvoltarea agriculturii durabile pe teritoriul irigabil al Romaniei. |
Irigații II – proiect | |
Desecări și drenaje II | Obiectivul de baza al disciplinei este formarea abilitatilor de analiza si sinteza a caracteristicilor cadrului natural si de elaborare a solutiilor tehnice optime pentru exploatarea economica si ecologica, durabila a zonei de studiu. Obiectivele specifice: Capacitatea de documentare in domenii diverse ale stiintelor vietii si pamantului, sintetizate in studii de specialitate |
Desecări și drenaje II – proiect | |
Combaterea eroziunii solului II | Pregatirea absolventilor in vederea stabilirii si a dimensionarii/proiectarii celor mai adecvate masuri si lucrari ingineresti pentru prevenirea si combaterea eroziunii solului si a proceselor asociate de pe terenurile agricole in panta din bazinele hidrografice torentiale – Stabilirea schemei generale de amenajare complexa antierozionala a unui bazin hidrografic torential mic, cu folosinte predominant agricole; Dimensionarea masurilor si lucrarilor de amenajare antierozionala a versantilor; – Dimensionarea masurilor si lucrarilor de amenajare antierozionala a unei formatiuni de eroziune in adancime; Realizarea devizului general si pe obiecte pentru amenajarea complexa antierozionala proiectata. |
Combaterea eroziunii solului II – proiect | |
Căi de comunicații | Disciplina Cai de comunicatii contribuie la pregatirea inginerilor oferindu-le cunostinte in domeniul conceptiei, executiei, receptiei si exploatarii cailor de comunicatii. Studentii vor putea sa aleaga traseul optim a unui drum pe baza indicatorilor tehnico-economici; vor fi capabili sa proiecteze si sa construiasca un drum in diverse conditii de relief; sa aleaga straturile rutiere corespunzatoare si sa dimensioneze sistemul rutier in varianta nerigida si rigida.Studentii vor avea cunostintele necesare sa proiecteze reteaua de drumuri in sisteme de imbunatatiri funciare |
Alimentări cu apă și canalizări | Cunoasterea, proiectarea si exploatarea in conditiile protejarii mediului, a lucrarilor de alimentari cu apa si canalizari. Protejarea sanatatii oamenilor din comunitatile restranse prin asigurarea calitatii apei de alimentare si evacuarea apelor uzate cu lucrari specifice acestor domenii. |
Tehnologia lucrărilor de îmbunătățiri funciare | Cunoasterea de catre studenti a tehnologiilor de executie a lucrarilor de constructii si a procedurilor de stabilire a necesarului de masini si utilaje – Cunoasterea, intelegerea conceptelor, teoriilor si metodelor de baza ale tehnologiei de executie a lucrarilor de i.f., utilizarea lor adecvata in proiectare si executie; Utilizarea cunostintelor de baza pentru explicarea si interpretarea unor variate tipuri de concepte, situatii, procese, proiecte din domeniul imbunatatirilor funciare; – Aplicarea unor principii si metode privind alegerea sistemelor de masini si a schemelor tehnologice de lucru pentru executarea lucrarilor de i.f. in conditii de asistenta calificata; – Utilizarea adecvata de criterii si metode standard de evaluare, pentru a aprecia calitatea, meritele si limitele unor procese, programe, proiecte, concepte, metode si teorii; Elaborarea de proiecte privind tehnologia executarii lucrarilor de i.f. cu utilizarea unor principii si metode consacrate in domeniu. |
Managementul lucrărilor de îmbunătățiri funciare | Insusirea de catre studenti a cunostintelor privind sistemul de management al unitatilor de constructii, deprinderea cu modalitatile de elaborare a documentatiilor tehnico-economice si cu metodele de organizare si planificare a executarii lucrarilor de constructii; planificarea si urmarirea lucrarilor in constructii si instalatii; administrarea proiectelor de constructii-montaj prin: calendare, generatoare de rapoarte, planificare, diagrame, urmarire, prioritati. – Cunoasterea, intelegerea conceptelor, teoriilor si metodelor de baza ale managementului unitatilor de constructii; Utilizarea cunostintelor de baza pentru explicarea si interpretarea unor variate tipuri de concepte, situatii, procese, proiecte din domeniul constructiilor; – Aplicarea unor principii si metode privind organizarea si conducerea executarii lucrarilor de constructii in conditii de asistenta calificata; – Utilizarea adecvata a tehnicilor si metodelor standard de control si evaluare, pentru a aprecia calitatea, meritele si limitele unor procese, programe, proiecte, concepte, metode si teorii; Elaborarea de proiecte privind organizarea executarii lucrarilor de constructii cu utilizarea unor principii si metode consacrate in domeniu. |
Dezvoltare rurală | Obiectivul fundamental al disciplinei: este insusirea modului complex de abordare a amenajarii spatiului rural in conditii durabile prin sintetizarea cunostiintelor dobandite pe parcursul studiilor universitare. Fiind o disciplina de sinteza, se urmareste a forma abilitati de a trata simultan toate categoriile de activitati specifice exploatarii spatiului rural: elaborare de studii de sinteza privind cadrul natural, elaborarea proiectelor de interventie antropica, propuneri de programe pentru exploatarea durabila a resurselor din spatiul rural etc. Obiectivele specifice: – Cunoasterea si intelegerea conceptelor, teoriilor si metodelor pentru elaborarea si implementarea programelor de dezvoltare durabila a spatiului rural; utilizarea adecvata in comunicarea profesionala; Formarea abilitatilor de documentare, prelucrare, analiza si formulare a concluziilor privind exploatarea durabila a spatiului rural; – Formarea deprinderilor de a sintetiza cunostintele diferitelor specialitati pentru evaluarea conditiilor actuale de dezvoltare a spatiului rural si de elaborare a unor recomandari realiste, la scari de timp adecvate, pentru finalizarea lor; Formarea abilitatilor de accesare a fondurilor-nationale si europene- pentru finantarea programelor de dezvolare ruala. |
Exploatarea și întreținerea lucrărilor de îmbunătățiri funciare | Obiectivul principal al disciplinei este implementarea cunostintelor tehnice si manageriale privind exploatarea si intrerinerea amenajarilor de imbunatatiri funciare cu cele doua componente, terenul amenajat si constructiile de specialitate aferente. Dobindirea cunostintelor necesare evaluarii resurselor de apa si gestionarea eficienta din punct de vedere tehnico- economic a acestor resurse. Dobindirea cunostintelor necesare pentru evaluarea comportarii amenajarilor si abilitatilor de elabor |
Practică pentru proiect diplomă | Realizarea proiectului de diploma in vederea finalizarii studiilor de licenta. – Familiarizarea studentilor cu cerintele de fond in vederea realizarii proiectului de diploma. Formarea si dezvoltarea aptitudinilor studentilor de a elabora proiecte de diploma cu caracter preponderent aplicativ. – Oferirea de consultatii studentilor pe parcursul realizarii proiectului de diploma. Aplicarea corecta a metodelor, tehnicilor si modelelor de analiza necesare in vederea solutionarii temei alese. – Fundamentarea de concluzii si propuneri specifice fiecarei teme. Identificarea de solutii inovative de rezolvare a temei propuse. |
Elaborare proiect diplomă | Aplicarea creativa a tehnicilor de cercetare si rezolvare de probleme; dezvoltarea capacitatii de a actiona independent si creativ in abordarea si solutionarea problemelor, de a evalua obiectiv si constructiv stari critice Solutionarea inginereasca a unei probleme tehnice specifice disciplinelor implicate in elaborarea proiectului de diploma. |
ANUL IV - Discipline opționale
DENUMIRE | OBIECTIV GENERAL |
Sisteme de gestiune a bazelor de date (Modulul I) | Formarea deprinderilor de utilizare a bazelor de date in imbunatatiri funciare si dezvoltare rurala |
Ingineria mediului (Modulul I) | Disciplina urmareste formarea studentilor in ceea ce priveste insusirea notiunilor generale privind fenomenul de poluare, efectul poluantilor asupra factorilor de mediul, modele primare de calcul a concentratiilor de poluanti, interpretarea rezultatelor. De asemenea, vor fi studiate efectelor interventiilor antropice in spatiul funciar, impactul lucrarilor hidroameliorative asupra mediului, studii de caz. – Intelegerea fenomenologiei poluarii factorilor de mediu – apa, aer, sol; Modele de calcul a concentratiilor de poluanti, interpretarea rezultatelor in conformitate cu standardele in vigoare. – Cunoaste aparatura de laborator specifica analizelor de apa si sol, se vor familiariza cu metode de lucru in laborator si cu utilizarea echipamentelor de laborator. |
Evaluarea riscului (Modulul II) | Disciplina se refera riscurile de interes pentru specializarea de IF. Este vorba de catastrofe naturale ca inundatiile, alunecarile de teren si cutremurele de pamant sau dezastre tehnologice ca explozii insotite de incendii sau radiatii, intoxicatii datorate unor surse de poluare si disconfort datorat unor sunete sau zgomote care pot perturba activitatile normale. Constientizarea specialistilor asupra probabilitatii acestor evenimente; Proportiile probabile; Masurile de prevenire; Actiunile de limitare a evenimentelor; Interventiile imediate si pe termen lung; Invatamintele trase; Masuri educative si de prevenire cu caracter unitar si legislativ la scara nationala. |
Utilizarea teletetecției în spațiul rural (Modulul II) | Prezentarea notiunilor generale, insusirea cunostintelor elementare privind tehnologiile de teledetectie si familiarizarea cu programele specializate de procesare a imaginilor provenite de la satelitii de observare a Terrei, cu referire speciala la actualizarea informatiilor de monitorizare pe baza imageriei satelitare. – Prezentarea metodelor de fotointerpretare a imaginilor satelitare. – Prezentarea metodelor de procesare a imaginilor satelitare. – Prezentarea aplicatiilor pentru agricultura si spatiul rural care pot fi dezvoltate folosind tehnologiile de teledetectie. |
Legislație de mediu pentru lucrările de îmbunătățiri funciare (Modulul III) | Aprecierea legislatiei interne in raport cu procesul international al protectiei mediului Insusirea notiunilor, conceptelor, institutiilor, definitiilor, principiilor care caracterizeaza prezentul domeniu. Interpretarea dispozitiilor legale in litera si spiritul legii |
Cultură, civilizație și instituții europene (Modulul III) | – Scop informational, prezentarea conceptelor de baza, familiarizarea studentilor cu legislatia, cerintele politicilor europene si modalitati de dezvoltare la nivel national – Disciplina isi propune insusirea elementelor de baza referitoare la cultura si civilizatia europeana, institutiile si organismele europene, politicile europene de dezvoltare, legislatia europeana, organismele europene de mediu si instrumente financiare de dezvoltare. |
ANUL IV - Discipline facultative
DENUMIRE | OBIECTIV GENERAL |
Engleză | Dezvoltarea limbajului tehnic de specialitate, precum si insusirea unor notiuni detaliate privind gramatica si lexicul limbii engleze, avandu-se in vedere dezvoltarea aptitudinilor de comunicare orala si scrisa. – Intelegerea diferentelor dintre engleza generala de comunicare si engleza tehnica; Insusirea si aplicarea regulilor utilizate in engleza tehnica; – Asimilarea si utilizarea competenta a vocabularului de specialitate din domeniul stiintific; – Familiarizarea cu terminologia tehnica referitoare la materiale de constructii, precum si la aparatura, echipamentele si instrumentele specifice activitatilor ingineresti; – Insusirea si utilizarea unor tehnici de comunicare eficienta in domeniul ingineresc. |
Franceză | Asigurarea transferului de cunostinte si abilitati necesare pentru intretinerea unei conversatii in limba franceza, astfel incit absolventii sa poata completa pregatirea lor profesionala cu cunostinte de limba franceza, iar in cazul propriilor afaceri sa stie cum sa incheie parteneriate cu firme franceze. In ceea ce priveste gramatica se face o recapitulare a notiunilor de morfologie si sintaxa prin lectii de sinteza, fiind de asemenea predate structuri specifice limbajului tehnic de specialitate. |
Germană | – Formarea si dezvoltarea capacitatilor de a intelege si a produce diverse tipuri de structuri si texte, integrand abilitatile de ascultare, citire, vorbire si scriere in limba germana, cu asimilarea vocabularului uzual de baza si integrarea lui in diverse situatii conversationale; – Insusirea aplicativa a notiunilor gramaticale de baza; Formarea si dezvoltarea aptitudinilor de comunicare scrisa si orala in limba germana; – Dobandirea terminologiei de specialitate si a gradelor de formalitate folosite in comunicarea scrisa si orala; Adoptarea unui discurs scris sau oral adecvat fiecarei situatii de comunicare nationala si internationala. |
Italiană | |
Spaniolă | |
Antreprenoriat | – Capacitatea de a selecta continutul informational al disciplinei in concordanta cu cunostintele corespunzatoare disciplinelor studiate anterior. – Capacitatea de gandire critica si creativa in domeniul antreprenorialului . – Capacitatea de a asigura concordanta cunostintelor de specialitate predate, cu cerintele procesului de cunoastere in antreprenoriat – Utilizarea adecvata de criterii si metode standard pentru aprecierea procesului antreprenorial Familiarizarea cu rolurile si activitatile specifice muncii in echipa si distribuirea de sarcini pentru nivelurile subordonate. Constientizarea nevoii de formare continua |